16 B1’s verzamelen aan Café Parking. Thierry vervoegt ons in extremis nog zodat we in totaal met 17 zijn. Blijkbaar was de batterij van zijn DI2 plat en moest hij deze in allerijl nog thuis wisselen … ofwel vindt hij het toch plezanter bij B1 dan bij de A’s 😉. Martin showt nog even zijn strategisch geplaatst buistasje en dit onder de goedkeurende, fonkelende ogen van Brendy. Tja, je kan maar best zorg dragen voor je materiaal 😉.
Het KMI geeft geen regen, maar de wind zal vandaag dubbel en dik aanwezig zijn. Het eerste deel van de rit, pal tegenwind, belooft dan ook heavy te worden. Lennert en uw reporter nemen de groep op sleeptouw. De aanloop naar het gebergte loopt over de Donk naar Uitbergen, zo naar Lede om dan in Erpe-Mere de eerste heuveltjes onder onze wielen te krijgen. We zijn al blij dat we snelheid ergens rond de 28-29 kunnen houden, maar het is stoempen.
In de regio van Aspelare en Sint-Antelinks komen we op het parcours van een plaatselijke tourrit. Menig renner vergezelt ons op onze tocht, lees: sluit achteraan de groep aan (zo zag ik het toch 🤪). Een enkeling waagt zich aan een inhaalmanoeuvre, maar die zal het geweten hebben. We bijten ons in zijn wiel en verorberen hem met huid en haar. Over diegenen die we zelf niet konden bijhouden reppen we met geen woord 😂.Enige animo was welkom om de wind te vergeten.
Voor we het goed en wel weten draaien we de N8 op. Het is de laatste rechte lijn naar het begin van de verlossing. Een traag oplopend stuk van 2km, neus in de wind. De lichten aan de voet van de Gapenberg houden ons nog even op, maar dan mag er geklommen worden. Het startsein voor een vrijaf, maar de kandidaat klimmers zijn schaars en iedereen komt op zijn eigen tempo boven. Op de top nemen we een korte sanitaire stop en maken we tijd om de reserves wat aan te vullen.
Er staat 40 km op teller en we keren de wind de rug toe. We hebben niet voor niets aan de kop gesleurd om dan in het plezante deel een stapje terug te doen, dus we blijven op positie. Wat een verschil. Gejaagd door de wind jagen we de snelheid de hoogte in en laten we ons naar huis waaien. Steenhuize, Sint-Lievens-Esse, Herzele … we stuiven er doorheen. Nog een ommetje via Sint-Lievens-Houtem waar nog een pittig klimmetje wacht. Daar moet jullie reporter nog even voet aan grond zetten. Ketting af. Te veel knopjes die je tegelijkertijd kan induwen. Maar de troepen wachten boven en we zetten de vlucht verder. Het gaat smooth en ontspannen. In Westrem nog even een omleiding volgen en in Wetteren dwingen de festiviteiten voor de opening van de Zuidlaan ons om ook daar een ommetje te maken. Na een atypische parcourstwist over Laarne zetten Lennert en ikzelf onze “compagnons de route” (frans aan het oefenen voor de uitstap met Hemelvaart) veilig en wel af in Overmere. Eddy stelt op 200m nog even voor om over te nemen maar een mooie middelvinger 😂 is het antwoord. En de 2 motards die het nodig achtten om ons in het dorp van Overmere de verkeersregels ter herinnering te brengen, eens gingen ‘smijten’ en ons dan in overdreven snelheid voorbij sjeesden krijgen bij deze ook een vermelding. Leer al eens tellen!!
Enfin, 85 km aan 28,4km/u gemiddeld. Niet slecht voor de omstandigheden, al zeg ik het zelf 😉. Merci Lennert voor de mooie voormiddag, knap gereden. B1, sterk werk!
Reminder: Woensdag 1 mei, ritje naar de Kattenberg!
Filip
Comments